PoängplanMidgårdsskolans webb

Naturvetenskapsprogrammet (Midgård)

Naturvetenskapsprogrammet ger dig högsta behörighet för vidare studier och passar dig som är intresserad av naturvetenskap och matematik.

Här får du fördjupa dig i biologi, fysik, kemi och matematik och utveckla din kreativitet och förmåga att lösa problem. Vi varvar teoretiskt lärande med praktiska laborationer, fältstudier, exkursioner och studiebesök. Genom att träna på färdigheter och arbetssätt som är viktiga vid högskole- och universitetsstudier får du goda förutsättningar för vidare studier.

Vi har en väl utbyggd labbmiljö i biologi, kemi och fysik och du får många möjligheter att göra olika laborationer i undervisningen. I enlighet med Skolverkets poängplan för Naturvetenskapsprogrammet läser alla våra naturelever matematik steg 1–3 men vi erbjuder även matematik steg 4–5 för dig som är intresserad.

Vi arbetar för att våra elever ska få en kontakt med yrkeslivet. Under ditt andra år hos oss har du därför möjlighet att besöka en arbetsplats under en kortare praktikperiod och i början av år 3 erbjuder vi dig att delta i en studieresa till Norrbotten där vi bl.a. besöker LKAB i Kiruna och Naturrum i Abisko. Som elev på Naturvetenskapsprogrammet på Midgårdsskolan har du också stora möjligheter att påverka innehållet din utbildning och välja kurser utifrån dina intressen och mål.

Inriktning

• Naturvetenskap
  • Naturvetenskap och samhälle

Ansökan